خداوند می فرماید: ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الاتخافوا و لا تحزنوا. مسئله و دعوای اصلی انبیا در طول تاریخ، اثبات وجود خالق نیست؛ ربوبیت است. رب یعنی اینکه خداوندی که خالق ماست، تعیین می کند که چگونه باید زندگی کنیم. فرعونها در طول تاریخ همیشه با ربوبیت خداوند مشکل داشتند. ادعای فرعون این نبود که من خالق زمین و آسمانم؛ این بود که می گفت: انا ربکم الاعلی.
"بدان؛ خدایی که گنج های آسمان و زمین در دست اوست
به تو اجازه درخواست داده
و اجابت آنرا به عهده گرفته است .
تو را فرمان داده که از او بخواهی تا عطا کند .
در خواست رحمت کنی تا ببخشاید
و خداوند بین تو و خودش کسی را قرار نداده تا حجاب و فاصله ایجاد کند
و تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری
و در صورت ارتکاب گناه در توبه را مسدود نکرده است .
در کیفر تو شتاب نداشته
و در توبه و بازگشت بر تو عیب نگرفته است .
در آنجا که رسوایی سزاوار توست رسوا نساخته
و برای بازگشت به خویش شرایط سنگینی مطرح نکرده است .
در گناهان تو را به محاکمه نکشیده
و از رحمت خویش ناامیدت نکرده
بلکه بازگشت تو را از گناهان نیکی شمرده است .
هر گناه تو را یکی , و هر نیکی تو را ده به حساب آورده
و راه بازگشت و توبه را به روی تو گشوده است .
هر گاه او را بخوانی ندایت را میشود
و چون با او راز دل گویی راز تو را میداند .
پس حاجت خود را با او بگوی
و آنچه در دل داری نزد او بازگوی
غم و اندوه خود را در پیشگاه او مطرح کن
تا غمهای تو را بر طرف کند
و در مشکلات تو را یاری رساند ."
امام علی علیه السلام (نهج البلاغه)
نامزد های انتخاباتی از وعده های خوش برای مردم می گویند و معلوم نیست که چقدر قادر به انجام آنها هستند. به قول شاعری:
مسئولین وعده و وعید میدهند/ پاییزه و قول شب عید میدهند
خرشوونو سوار شدن تو جاده/ اونها سواره اند و ما پیاده
"بدان؛ خدایی که گنج های آسمان و زمین در دست اوست
به تو اجازه درخواست داده
و اجابت آنرا به عهده گرفته است .
تو را فرمان داده که از او بخواهی تا عطا کند .
در خواست رحمت کنی تا ببخشاید
و خداوند بین تو و خودش کسی را قرار نداده تا حجاب و فاصله ایجاد کند
و تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری
و در صورت ارتکاب گناه در توبه را مسدود نکرده است .
در کیفر تو شتاب نداشته
و در توبه و بازگشت بر تو عیب نگرفته است .
در آنجا که رسوایی سزاوار توست رسوا نساخته
و برای بازگشت به خویش شرایط سنگینی مطرح نکرده است .
در گناهان تو را به محاکمه نکشیده
و از رحمت خویش ناامیدت نکرده
بلکه بازگشت تو را از گناهان نیکی شمرده است .
هر گناه تو را یکی , و هر نیکی تو را ده به حساب آورده
و راه بازگشت و توبه را به روی تو گشوده است .
هر گاه او را بخوانی ندایت را میشود
و چون با او راز دل گویی راز تو را میداند .
پس حاجت خود را با او بگوی
و آنچه در دل داری نزد او بازگوی
غم و اندوه خود را در پیشگاه او مطرح کن
تا غمهای تو را بر طرف کند
و در مشکلات تو را یاری رساند ."
امام علی علیه السلام (نهج البلاغه)